Radnice chce opětovně zakázat vjezd cyklistů do pěší zóny ve Vodní ulici ve směru od Velkého náměstí. Vyplývá to z usnesení rady města, která jej nedávno schválila na návrh dopravní komise. Opatření by mělo být realizováno do konce listopadu letošního roku, pravděpodobně v návaznosti na ukončení stavebních prací souvisejících s rekonstrukcí povrchu ulice.
V usnesení není zmíněno žádné odůvodnění tohoto kroku, stejně tak zápis z jednání dopravní komise není k dispozici, protože město Kroměříž zápisy z jednání svých komisí nezveřejňuje. Na základě našich zkušeností se domníváme, že hlavním důvodem je údajné ohrožení bezpečnosti chodců ze strany cyklistů.
Za spolek Kolem KM chceme vyjádřit svůj nesouhlas s tímto opatřením, protože přiživuje umělý spor mezi cyklisty a chodci, který dlouhodobě vytvářejí zástupci automobilové lobby účastni v dopravní komisi. Jak vyplývá ze statistik policie zanesených v jednotné dopravní vektorové mapě, za dobu čtyřletého fungování stávajícího dopravního režimu se v ulici nestala žádná dopravní nehoda způsobená cyklisty, při které by došlo ke zranění chodce. Bohužel se to nedá říct o automobilistech: možná si pamatujete dopravní nehodu, při které nepozorný řidič kvůli své nepozornosti poškodil fasádu obchodu s obuví a způsobil zranění chodkyně pohybující se ve Vodní ulici po pěší zóně. Psala o tom i média. Zatímco tento vážný prohřešek dopravní “automobilová” komise, byť v trochu jiném personálním složení, ráda přehlédla, nyní ve věci bezpečnosti chodců ve Vodní ulici překypuje aktivitou.

Z rozložení červených bodů na mapě, která zobrazují místa dopravních nehod, jasně vyplývá, že Vodní ulice je ve skutečnosti oázou klidu. Logicky ji proto rádi využívají i cyklisté, protože zde nenatrefí na automobily. Chce-li někdo řešit bezpečnost chodců, měl by svou pozornost obrátit na jiná místa: Velké a Riegrovo náměstí, okolí tržnice a průtah. Tedy lokality s vysokou frekvencí pohybu automobilů a jejich parkování.
Fakt, že členové dopravní-automobilové komise jsou poslední dobou “ve formě”, dokazuje ještě jedna drobnost. Ze stejného usnesení vyplývá, že tatáž komise zároveň předložila městské radě k posouzení vyznačení zákazu vjezdu cyklistů do pěší zóny ulicí Dobrovského od Riegrova náměstí. Patrně to měla být pojistka, aby si cyklisté nevyhlédli jinou zkratku a do Vodní ulice nevjížděli odjinud.
Na tomto místě musíme členy městské rady naopak pochválit, překvapivě ne kvůli faktu samotnému, jako spíš za formální správnost. Pokud to někomu uniklo, sluší se připomenout, že podle § 39, odst. 4, Zákona 361/2000 Sb. je do pěší zóny povolen vjezd jen vozidlům vyznačeným ve spodní části dopravní značky Pěší zóna, kde dnes cyklisté nejsou uvedeni. Případné schválení takového opatření by proto žádnou změnu nepřineslo. Jsme za něj přesto rádi, protože se v plné nahotě ukázalo, nakolik členové dopravní komise (ne)znají příslušnou legislativu.