Šest věcí, které musíte po zimě zkontrolovat

Zima končí a mnoho lidí se již chystá do sedla jízdního kola. Abychom však měli jen příjemné zážitky z cest, je nutné nejprve zkontrolovat stav bicyklu a povinného vybavení. Na co nezapomenout, radí v prvním díle seriálu Návod na cyklistiku bývalý profesionální cyklista Lukáš Martinek.

1. Vzduch v pneumatikách

Pokud kolo dlouho stojí, vždy klesá tlak vzduchu v pneumatikách. Často se setkávám s protichůdnými názory, zda hustit více, aby kolo lépe jelo, nebo méně, aby jízda byla komfortní. V praxi však ani jeden extrém není správný. Při podhuštění často dochází k defektům, při přehuštění ztrácí dezén pláště své jízdní vlastnosti.

Obecně platí, že silniční kolo je ideální hustit na 8 – 10 atmosfér, trekingové (krosové) kolo na 4 – 6 atmosfér a horské kolo na 2 – 3 atmosféry. Takové je doporučení pro zhruba 70 kilogramů těžkého jezdce. S přibývající hmotností pláště lehce přehustěte, naopak s nižší hmotností podhustěte.

2. Brzdy

Podívejte se na špalky brzdící o ráfek, zda mají dostatek gumy pro brždění. Jakmile při brždění slyšíte kovový zvuk, je nutné okamžitě špalky vyměnit, jinak riskujete nehodu nebo zničení celého ráfku kola.

Kotoučové brzdy mají brzdové destičky uvnitř brzdového třmene, v tomto případě je nejlepší navštívit odborný servis, kde brzdy zkontrolují.

Většina jízdních kol používá k brždění a přehazování ocelová lanka. Těm je také potřeba věnovat pozornost. Jakmile uvidíte po celé délce lanka jeho otřepení, ihned kolo odvezte do servisu. Zde vám vymění lanko včetně bowdenů (lanovodů), což zajistí hladké a přesné řazení a brždění.

3. Řetěz

Očistěte jej přípravkem k tomu určeným a pravidelně mažte olejem na řetězy a otřete hadrem do sucha. V žádném případě nepoužívejte husté oleje. Ty snižují životnost řetězu, protože se na ně zachytává prach, který následně řetěz brousí.

4. Šrouby

Pokud nemáte cvik, je lepší přenechat kontrolu utažení šroubů odbornému servisu. Lehké slitiny kovů, ze kterých jsou současná kola stavěna, jsou velmi náchylné na přílišné utažení a hrozí tak zničení závitu například v rámu. Ideální je nastudovat návod výrobce kola a veškeré šrouby dotahovat momentovým klíčem podle pokynů v návodu.

Pokud zjistíte, že na kole cokoli nefunguje, nebo se sami necítíte na běžný servis, odvezte kolo k odborníkům - Foto: Jiří Čondl

5. Bezpečnostní prvky

Zkontrolujte stav baterií v blikačkách, případně funkčnost žárovek a dynama. Také kvalita gripů (madel na řídítkách) je důležitá pro bezpečnou a pohodovou jízdu. Gumové gripy déle vydrží a méně kloužou, ale pokud upřednostňujete komfort jízdy, jsou ideální gripy pěnové.

6. Čistota

I kolo je třeba umýt. Nepoužívejte odmašťovače ani přípravky na mytí nádobí, které zbytečně odmastí i to, co mastné být má. V obchodech s jízdními koly se prodávají speciální přípravky, díky nimž si můžete značně ulehčit práci.

Pozor na vysokotlaké čističe, takzvané wapky. Jsou vhodné k mytí aut, ale nikoli kol. Kolo také nikdy neutírejte na sucho, drobný prach totiž působí jako brusná pasta a odměnou vám bude sice čisté kolo, ale též poničený lak.

Kontrola všech výše uvedených věcí by neměla být jen záležitostí jarní generálky, ale celoroční údržby. Pokud zjistíte, že na kole cokoli nefunguje, nebo se na takový servis necítíte, odvezte kolo k odborníkům.

Zdroj: http://www.rozhlas.cz/cb/neprehlednete/_zprava/6-veci-ktere-musite-zkontrolovat-nez-po-zime-opet-usednete-na-kolo–1703566

 

Autor příspěvku: Admin

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..