A je to tu zase. Jaro rozproudilo sváry cyklistů a řidičů. Stojí proti sobě jako dva nesmiřitelné tábory. Přitom mnozí mezi oběma tábory přebíhají. Jakmile ale sednou na kolo nebo za volant, často začnou druhou skupinu nenávidět. Jak se k cyklistům chováte vy?
Je to věčný boj, ve kterém se používají zákeřné zbraně. Jedna strana ráda provokuje jízdou ve dvou vedle sebe, ignorováním cyklostezek, nečekanými manévry. Ta druhá většinou trestá, třeba saponátem z ostřikovačů, nečekaným troubením, vybržďováním či vytlačováním za krajnici.
Cyklisti vs. řidiči. Neutuchající souboj, který se každý rok naplno rozhoří na jaře, kdy cyklistům začne sezóna.
“Předjet cyklistu v kopci nejlépe na silnici plné zatáček a horizontů… To se za ním plazíte několik km. Já bych cyklistiku na silnicích zakázala. Ohrožuje to provoz.“
“Pokud jede cyklista po silnici a hned vedle je cyklostezka, já nevím za kolik miliónů, tak jsem egoista,“
“Bohužel často vidím, zejména u nás na Moravě, cyklisty jedoucí podél cyklostezky na nebezpečném úseku, nedej bože dva vedle sebe. Jezdí zásadně vedle cyklostezky a často v protisměru. Taky rádi jezdí vedle sebe před horizontem, uprostřed silnice atd. Vadí mi, že se s tímto nic nedělá. Bohužel až se stane prů…, bude za to nést vinu řidič.“
Tak zní komentáře řidičů.
Cyklisti samozřejmě vrací úder. Řidiči se podle nich často chovají agresivně, nerespektují je, dělají naschvály. A proč někteří nevyužívají cyklostezky? “Jsou přeplněné. A lidé na bruslích, pomalí cyklisté nebo dokonce chodci tam zdržují,“ zní častý argument.
Samozřejmě nelze házet všechny do jednoho pytle. Z obou táborů zní i smířlivé hlasy. Nutno však dodat, že jich je menšina.
“Cyklisty objíždím vždy nejdále jak to jde, pokud není auto v protisměru, není důvod nevyužít šířku celé silnice. A kdo to tak nedělá, je dle mého názoru idiot…“
“Jak cyklisty, tak motorkáře předjíždím jak auto… Najedu do protisměru.“
“Tak jak blbě jezdí cyklisti, stejně tak blbě jezdí řidiči aut. Každopádně řidič auta, který sám jezdí na kole se pozná hned. Kolem cyklistů jezdí s velkým odstupem, protože sám nejlíp ví, jaké to je, když v těsné blízkosti kolem kola projede nějaký debil v autě.“
“Co je to za cyklisty, když jedou dva i tři vedle sebe, nebo jeden 1,5 m od kraje, někdy i víc. Myslím, že ohledy by měly být vzájemné.“
Jaký řidič jste vy?

Povinnosti pro cyklisty?
Obecně platí, že cyklisté jezdí po silnici vpravo, co nejblíže pravému okraji vozovky, a to pouze v řadě za sebou. Jestliže neohrozí chodce, mohou k jízdě rovněž použít pravou krajnici. Je-li ovšem na silnici zřízen zvláštní jízdní pruh pro cyklisty nebo je v blízkosti silnice stezka pro cyklisty, pak je cyklista musí použít. Jestliže jede cyklista po společné stezce pro chodce a cyklisty, pak musí jet pouze v pruhu určeném pro cyklisty a nesmí ohrozit chodce jdoucí po stezce.
Cyklista také musí mít své jízdní kolo řádně vybaveno, tak aby měl zajištěnu bezpečnou jízdu a v případě snížené viditelnosti, aby nejen viděl na cestu, ale byl také řádně vidět.
Povinnosti pro řidiče?
Například v Německu je minimální boční odstup při předjíždění cyklisty stanoven na 1,5 až 2 metry. Obdobně je tomu v Rakousku, Francii či Portugalsku. V některých zemích se odstup liší i podle toho, kdo je předjížděn, například zda jde o dítě či seniora. V Lucembursku zase doporučují cyklistům jízdu vedle sebe, aby je řidiči museli předjet jen na přehledném úseku a s pořádným odstupem.
U nás boční odstup zákon nedefinuje. “Soudními znalci je však obvykle používána tato definice: boční odstup = 60 cm + 1 cm za každý km/h předjíždějícího vozidla,“ upozorňuje BESIP.
Příklad: Automobil předjíždějící cyklistu v obci rychlostí 50 km/h by měl od cyklisty dodržet boční odstup minimálně 110 cm (60+50). Automobil předjíždějící cyklistu mimo obec rychlostí 90 km/h by měl od cyklisty dodržet boční odstup minimálně 150 cm (60+90).
Podle BESIPu je nutné brát v úvahu i další faktory, například velikost vozidla (tlaková vlna), kvalita vozovky (výtluky, kanály) a “typ“ cyklisty (profík / dítě / babka s nůší / skupinka…).
Řidič při předjíždění cyklistů často nedávají blinkr, přestože to mají ze zákona povinné (před i po předjíždění!) a hrozí jim za to pokuta. Spíš jde ale o zásady slušného chování. Takhle je definuje například web Prahounakole.cz:
– Předjíždím ohleduplně
– Respektuji zabrání pruhu
– Parkuji jinde než v cyklopruzích
– Nechávám volné “chlívky“ pro cyklisty v křižovatkách
– Umožním cyklistům průjezd vpravo od stojící kolony
– Nikdy nepředjíždím cyklistu, abych vzápětí odbočil(a) vpravo
– Neotevírám dveře od auta, aniž bych se přesvědčil(a), zda zezadu nejede cyklista.
– Beru na vědomí předvídatelné směry, odkud může cyklista vyjet
Na českých silnicích jsou cyklisté spolu s chodci nejohroženější skupinou účastníků silničního provozu.
Vloni se na českých komunikacích stalo 4281 nehod s účastí cyklistů, při nichž zemřelo 38 lidí. Těžce zraněno bylo 396 a lehce zraněno 3219 cyklistů. “I přes historicky nejnižší počet usmrcených cyklistů, byl v oblasti těžce zraněných cyklistů evidován dvanáctiprocentní meziroční nárůst. Cyklisté se na všech usmrcených osobách v roce 2018 podíleli sedmi procenty, na těžce zraněných pak šestnácti procenty,“ upozorňuje Vedoucí BESIPu Tomáš Neřold.
Cyklisté jsou jedním z dílčích cílů Národní strategie bezpečnosti silničního provozu (NSBSP). V období let 2012-2018 bylo usmrceno 368 cyklistů, oproti stanoveným předpokladům to je o 15 více (+ 4 %). Těžce zraněno pak bylo 2 921 cyklistů, o 532 více (+ 22 %).
Experti vyzývají k ohleduplnosti a zároveň upozorňují cyklisty, aby používali přilby. Podle výzkumů 37 % cyklistů mohlo nehody přežít, pokud by přilbu použili.
“Druhým, neméně závažným, nešvarem je ve spojitosti s cyklisty alkohol. U tří z deseti nehod zaviněných v uplynulém roce cyklisty byl zjištěn alkohol, příp. návykové látky. I u zjištěných nízkých hladin, byla evidence v uplynulém roce neúprosná,“ dodává Neřold.