Co se chystá u nás? “Arcibiskupská“ cyklostezka.
Že by se konečně podařilo spojit Kroměříž s Postoupkami a dál napojit trasu až do Olomouce? To by bylo senzační. Zvláště upozorňujeme na podjezd pod železniční tratí, který by měl být za Šlajzou.
Po mnohaletém marném hledání vhodné trasy pro cyklostezku směrem na Postoupky a Kojetín je konečně jasno.
Zástupci města Kroměříž totiž dospěli k předběžné dohodě se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) ohledně trasování této stavby a významně tak přiblížili její realizaci.
V krajině severně od města je poměrně složitá situace, protože kromě železniční trati a dálnice D1 tu řadu pozemků blokují rozsáhlá vodohospodářská jímací území.
Právě na těchto faktorech v minulosti ztroskotala snaha města o řešení tohoto problému.
„Rozhodli jsme se využít již existující vhodné úseky místních komunikací, ale i pozemky ve vlastnictví města, které Rada města pro trasování preferovala využít,“ sdělil cyklokoordinátor Viliam Staněk.
A jak tedy nové spojení bude vypadat?
Z levého břehu Moravy lze již dnes překonat řeku po dálničním mostě a jet dále kolem luk až k rybníku Šlajza. Odbočením vpravo lze podjet dálnici a dostat se na asfaltovou komunikaci, která vede až k elektrárně na Strži. V místě, kde tato silnice uhýbá od železniční trati směrem vpravo, bude pod tělesem železnice vybudován nový podjezd, na nějž naváže nový úsek cyklostezky na městských pozemcích.
Nová stezka dovede cyklisty a chodce až do Miňůvek, přesněji řečeno ke křižovatce „u křížku“, odkud lze pohodlně pokračovat po místních komunikacích až do Hradiska. V Hradisku se bude možné napojit na již existující asfaltovou komunikaci do Bezměrova a pokračovat až k tamějšímu mostu přes Moravu. Cyklisté se tak opět vrátí na levý břeh, odkud budou moci pokračovat proti proudu řeky až do Kojetína.
Kromě návaznosti na stávající komunikace a preference pozemků v majetku města hrála při výběru trasy velkou roli i atraktivita trasy pro její budoucí uživatele z řad místních části.
„Postrádáme kvalitní bezmotorové spojení do Postoupek a Hradiska a z tohoto důvodu jsme zavrhli cyklostezku vést od elektrárny na Strži po břehu řeky Moravy,“ sdělil místostarosta Pavel Motyčka s tím, že by cyklostezka měla sloužit hlavně pro denní dojížďku do města.
Město v uplynulém roce průběžně komunikovalo s oběma osadními výbory, které se ostatně samy k možnému vedení trasy podél řeky Moravy postavily negativně.
„Jsem rád, že se nám podařilo najít vhodnou trasu tak, aby vyhovovala všem zainteresovaným subjektům,“ řekl dále místostarosta a doplnil, že Rada města na poslední schůzi pověřila odbor rozvoje města zpracováním podkladů stavby podjezdu pod železnicí.
Celá trasa je důležitá nejen proto, že nově s městem spojí jeho dvě místní části, ale i tím, že v budoucnu se stane součástí tzv. Moravské cyklotrasy, což bude pokračování populární cyklostezky podél Baťova kanálu.
Město Kroměříž zároveň spolupracuje s Městem Kojetín a dalšími obcemi, které připravují své úseky cyklostezky na území Olomouckého kraje.
zdroj: www.mesto-kromeriz.cz/